AH gaat verkopen uit dozen

23 okt

Ik kan supermarkten personifiëren. Zo zijn in mijn ogen de Aldi en Lidl studenten die het zichzelf graag makkelijk maken door (goedkope) aardappeltjes en erwtjes uit de diepvries te kopen. Albert Heijn is een beetje een mama, ze maakt graag gerechten die net wat bijzonderder zijn.
Vandaag is bekend geworden dat AH waarschijnlijk nog dit jaar omdozen (waarin de producten staan) in de schappen zal zetten. Mijn moeder gebruikt nooit kartonnen doosjes om dingen te ordenen (dat zou zo goedkoop kijken), en ik vind het een raar plan van Albert Heijn.

Uiteraard is de keuze van Albert Heijn volgens diens directeur merchandising, Casper Meijer, weloverwogen: omdozen met producten er in kunnen in hun geheel in de schappen worden gezet. Dit betekent een hogere productiviteit van werknemers en minder schade aan de producten. Ook zal de logistiek efficiënter verlopen, en fabrikanten hebben het voordeel dat hun producten herkenbaarder zijn. De klanten zullen het ook als positief ervaren, mede door de betere vindbaarheid van producten.

Ik ben er nog niet helemaal uit wat ik er precies van vind, en vraag daarom naar de mening van klanten en medewerkers van Albert Heijn. Klik hier voor het radio-itempje dat ik opnam.

Het komt er dus op neer dat de klanten vinden dat de dozen niet bij Albert Heijn passen, omdat deze bekend staat als kwaliteitssupermarkt. Het wordt weer een ander verhaal als de prijzen van de producten omlaag gaan, dan vinden de klanten het niet zo erg. Maar aan de andere kant vinden ze het dan ook niet zo erg om naar een goedkopere supermarkt te gaan (waar al lang met omdozen werken).
Judith Lamers (20) werkt al een aantal jaren bij Albert Heijn, en haar lijken de dozen wel handig: “Het kost mij minder tijd allemaal.”

Plaats een reactie